Działalność diagnostyczna:
- kompleksowa diagnoza rozwojowa dzieci od 0 do 3 roku życia
- badanie poziomu rozwoju, predyspozycji i szczególnych uzdolnień dzieci i młodzieży
- badanie przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz zachowań dysfunkcyjnych
- diagnoza dzieci niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących
- diagnoza dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera
- standaryzowane badania diagnostyczne uczniów w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia)
- badanie predyspozycji zawodowych
- przesiewowe badania słuchu, wzroku i mowy
- przesiewowe badania ryzyka dysleksji
Działalność postdiagnostyczna:
- monitorowanie przebiegu edukacji przedszkolnej oraz kariery szkolnej indywidualnych przypadków
- konsultacje i negocjacje z nauczycielami w sprawach indywidualnych przypadków, prowadzenie obserwacji na terenie przedszkola i szkoły
- spotkania wspierające dla rodziców wprowadzających „nowy plan wychowawczy”
- badania kontrolne po terapiach pedagogicznych, psychologicznych i logopedycznych
- monitorowanie kariery zawodowej naszych podopiecznych
Działalność terapeutyczna na terenie poradni i w terenie:
- terapia psychologiczna (zaburzeń społeczno – emocjonalnych, adaptacyjnych, wynikających z zaburzonego rozwoju)
- terapia pedagogiczna trudności dydaktycznych i zaburzeń percepcyjnych
- terapia logopedyczna, neurologopedyczna i surdologopedyczna
- tworzenie z rodzicami planów wychowawczych
- prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju
- indywidualna terapia EEG Biofeedback
- interwencja kryzysowa – indywidualne zajęcia dla uczniów po traumatycznych wydarzeniach życiowych
- „Szkoła dla Rodziców” pragnących podnosić swoje kompetencje wychowawcze
- spotkania z doradcą zawodowym – planowanie ścieżki edukacyjno - zawodowej
Współpraca z placówkami w rejonie działania:
- konsultowanie indywidualnych przypadków i wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
- obserwacja pracy dziecka na zajęciach w przedszkolu lub szkole
- udział w zespołach tworzących Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny
- moderowanie sieci współpracy i doskonalenia zawodowego dla pedagogów i psychologów szkolnych
- prowadzenie grupy wsparcia dla logopedów i nauczycieli przedszkoli
- sieć współpracy dla doradców zawodowych
Prowadzanie Rad Pedagogicznych w przedszkolach i szkołach, najczęściej poruszane tematy to:
„Dziecko z autyzmem lub Zespołem Aspergera w przedszkolu lub szkole”
„Zagrożenia cyberprzestrzeni - cyberprzemoc”
„Praca z uczniem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi”
„Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi”
„Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowane w szkole”
inne tematy odpowiadające aktualnym potrzebom Rad Pedagogicznych
Spotkania z rodzicami - najczęściej poruszane tematy to:
„Jak skutecznie komunikować się z dzieckiem”
„Wspieranie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie”
„Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia przygody z przedszkolem”
„Rozwój emocjonalny dzieci”
„Problemy młodzieży i fazy naturalnego rozwoju"
„Warunki prawidłowego rozwoju dziecka”
„Dobry start – jak wspomagać rozwój mózgu dziecka”
„Czynniki ryzyka i czynniki ryzyka w wychowaniu” – profilaktyka uzależnień według programu „Unplugged”
„Wpływ nowoczesnych technologii informatycznych na rozwój dzieci”
inne tematy odpowiadające aktualnym potrzebom rodziców lub placówki
Przykłady warsztatów dla dzieci i młodzieży:
„Emocje, co przedszkolak wiedzieć powinien?”
„Zabawy integracyjne”
„Czy gry komputerowe szkodzą?”
„Ćwiczenia w koncentracji uwagi i pamięci”
„Trening techniki uczenia się”
„Moje zawodowe DNA”
„Fabryka endorfin”
„Od marzeń do zdarzeń”
„Potencjometr zatrudnienia”
inne tematy odpowiadające potrzebom placówki