Wstępna diagnoza pedagogiczna przeprowadzana jest przez szkołę w klasach I-III.
Wskazana jest wnikliwa obserwacja uczniów z problemami w czytaniu, pisaniu i liczeniu oraz przeprowadzenie badań przesiewowych, w organizacji których może pomóc poradnia.
Uczniowie z w/w problemami powinni być objęci pomocą pedagogiczną na terenie szkoły w ramach zajęć korekcyjno- kompensacyjnych.
Ucznia na badania do poradni zgłaszają jego rodzice, którzy są powiadomieni o tym, że w celu udzielenia pomocy dziecku poradnia ma prawo podjąć współpracę ze szkołą.
Do poradni należy przynieść:
- opinię od wychowawcy klasy lub nauczyciela polonisty, która zawiera:
- opis problemów ucznia,
- wynik badania przesiewowego,
- poziom umiejętności czytania,
- tempo czytania i pisania,
- charakter popełnianych błędów;stopień opanowania zasad poprawnej pisowni i inne uwagi wynikające z obserwacji ucznia na lekcji, stosunku do obowiązków szkolnych, osiągnięć ucznia i jego mocnych stron;
- posiadaną dokumentację medyczną do wglądu (książeczkę zdrowia, posiadane zaświadczenia lekarskie, wypisy ze szpitala, etc.);
- nr PESEL dziecka;
- wybrane prace dziecka, sprawdziany, zeszyty, etc.